Persis


Allah Ta'ala tidak mencipta wajah aku persis/iras Mak dan Abah semata - mata atas alasan saintifik sama ada gene yang sama atau istilah keturunan. Aku percaya wajah aku dilukis begini supaya tiap kali aku merenung wajah aku di cermin, aku akan nampak Mak dan Abah juga disitu. Lalu tidak kira lah ke mana sahaja aku pergi, dan manusia apa yang akan aku jadi, aku akan membawa Mak dan Abah bersama.

Dan apabila kita semakin tua, wajah kita semakin iras ibu dan bapa kita, kerana pada waktu itu mereka mungkin sudah tiada, dan Allah tahu kita rindu; maka kita mahu lihat wajah mereka selalu.

Aku tak tahu nak gambarkan macam mana hebatnya sayang aku pada mereka berdua. Maafkan aku sebab tak jadi anak yang baik, tapi InsyAllah akan cuba untuk jadi yang lebih baik dari hari ke hari.

Hari ini 16 Oktober 2012, iaitu hari kelahiran aku. dan ini bermakna tarikh keramat 21 dan 31 Oktober makin dekat, ya Allah rindunyaa tak terkata.. Mungkin Allah takdirkan jalan hidup aku begini supaya aku lebih menghargai insan yang masih bernyawa. Al-Fatihah buat Abah..

"Kalau rindu abah, baca surah Yaasin.." - Ini pesanan terakhir abah sebelum berangkat ke Kota Mekah.

Kini aku hanya ada satu sebab untuk terus kuat berdiri di Bumi Allah ini, walau rapuh mana kaki dan hati ini, walau teruk mana aku jadi nanti, ada satu pegangan yang akan aku simpan sampai mati..

Kerana aku punyai seorang Ibu yang masih bernafas lagi.

... dan aku berjanji dengan diri aku akan setia berada disisi Mak walau jauh mana aku terpaksa pergi, ini janji aku dengan diri aku dari 31 Oktober 2010 sehingga tarikh ajal aku sampai nanti. InsyAllah.

Sekali lagi, Al-Fatihah..

Salam Aidiladha Semua!

No comments: