Panjat Bukit

Untuk kesekian kalinya setelah gua tinggalkan dunia menulis disini, memandangkan semester kedua ini mamadatkan aktiviti-aktiviti yang kononnya melatih gua untuk menjadi mahasiswi yang berjaya, kelak.

Itupun kalau gua layak jadi mahasiswi. Kalau lah.

Ah, lantak.

Entri kali ini gua nak cerita pasal pengalaman gua memanjat bukit Sabtu lepas.
Dua telapak kaki bakal ibu (suatu hari nanti) ini antara yang keberapa puluh ribu memijak tapak tersebut pun gua tak tahu.

Bukit Broga.

Tu dia, cantik baq hang!

Tapi sayangnya, ketiadaan camera bersama gua menyebabkan tiada gambar menarik yang ditembak disana. Ah! Sayang seribu kali sayang.. Sedih bila terkenangkan camera yang telah hilang akibat daripada kes rompakan di rumah sewa Kak Ainn. Terlampau banyak rasanya kenangan bersama camera tu. Apa boleh buat, tak ada rezeki.. Harap si perompak tu insaf sebelum mati.

Tapi syukur, Syiqin bawa camera. Cuma .. iye lah camera orang tak sama dengan camera sendiri kan. Gua tak dapat adaptasikan minat gua dalam bidang itu dengan menggunakan camera orang lain. Awkward, takkan gua nak pegang camera orang sepanjang masa ye dok? Tapi takpa, sekurang-kurangnya ada juga gambar kenang-kenangan untuk disimpan.

Berbalik kepada tujuan utama entri ini, gua nak story pasal sorang 'brader' ni yang hiking sekali dengan gua. Maksud gua, brader ni jalan sekali dengan group gua. Oh iya! Lupa nak habaq, gua hiking dengan Iqin, Ina, Fayad, Hajar, Syafiqah, Sera, Azfar, Amzar, Tirah and the others is kawan-kawan Kolej Iqin. Student AMC, Bangi. Boleh dikira sebagai kawan-kawan baru lah. Group kami ada lebih kurang 20 orang bersamaan 5 buah kereta. Meriah tak meriah?

Kami berkumpul di Solaris pada jam 4 a.m dan bertolak pada pukul 5 a.m.

Sesudah sampai di destinasi, dengan gelojohnya depa semua terus mendaki ke atas tanpa memanaskan badan terlebih dahulu. Resultnya? Sakit-sakit badan yang tak terhingga akibat daripada kejutan otot. Ini serius lawak. Semua eksaited sampai lupa nak warm-up. Tapi takpa, asal kami enjoy sudah.

Kemudian, sampai satu stage semua dah penat sikit dan bertembung dengan satu group yang boleh dikatakan group 'abang-abang and kakak-kakak' la. Umur mereka dalam lingkungan 20-an ke atas. Masa tu jalan bercuram. Sebelah kami memang betul-betul gaung yang dalam. So macam tak selamat la nak jalan ramai-ramai.. Masa tu Fayad cakap ..

"Takpa, biar diorang jalan dulu. Agak-agak diorang dah lepas atas sikit baru kita jalan"

Then kitorang pun tunggu la kat situ, gua pun tarik senafas dua and duduk atas batu sambil minum air. Gua dengar bebudak depan cakap nak take five. Semua pun dah penat.

Tetiba ...

*GEDEBUKK!! BUKK!! BUKK!!*

Tiga kali beb bunyi orang tergolek, gua tak sure dia langgar apa tapi memang semua terdiam, kaget. Gua pandang Ina, ina pandang gua. Gua pandang Fayad, Fayad cakap

"Ada orang jatuh!"

Keadaan jadi riuh rendah. Group di depan semua dah menjerit panggil mamber masing-masing

Dalam keadaan yang gelap gelita, hanya berbekalkan lampu suluh pasar malam kita semua tak pasti siapa yang jatuh. Masing-masing mula panggil nama kawan masing-masing. And, yang gua dengar masa tu budak-budak AMC jerit

"Syiqinn!! Syiqinnn!!"

Lagi lah gua kaget. Dalam otak gua,

"Takkan lah Syiqin yang jatuh?!"

Syukur syiqin bersuara cakap dia okay.

Persoalannya, siapa yang jatuh?

Brader-brader depan group kitorang dah jerit nama "Ricky" kalau tak silap. Ah gua tak ingat nama mangsa yang tergolek tu, tapi yang penting dia bukan dalam group gua.

Bebudak AMC, Syiqin, Hajar dan lain-lain decide untuk teruskan perjalanan sebab keadaan dah jadi bising gila. Gua dah sedikit down masa tu. Nak teruskan ke tidak? Nak teruskan ke tidak?
Kalau gua pun jatuh gaung macam mana?

Fayad rilek, dia cakap

"Selagi aku ada, kau takkan jatuh. Jangan risau"

Otak bercelaru, haru biru! Hilang punca!

Tapi mujur gua masih boleh tenang. Cuma blur tak tahu nak buat apa.

Tetiba ... Dengar pula suara dari dalam gaung,

"I'm here! I'm okay. Don't worry. Just give me the torchlight!" - Mangsa (dari dalam gaung)

"You have to climb! that's the only way to bring you up here!" - Brader sebelah gua

Gua pandang bawah, pandang Ina, pandang Fayad, memasing diam. Gua kata

"takpa, kita stay sini. Yang lain nak blah, biarkan."

Kitorang berpecah disitu. Berharap akan bertembung di puncak bukit sana.

Kebetulan pula kat situ ada tali. Kitorang bagi torchlight kat brader tu pakai tali. Dalam masa yang sama Fayad pula cari jalan untuk turun ke dalam gaung. Mula-mula nak turun pakai tali, tapi tali yang ada tak cukup kuat. So terpaksa cari alternatif lain. Dia terpaksa turun ke bawah balik (jauh gila jarak tempat kejadian dengan jalan keluar dari gaung tu weh) untuk cari jalan keluar. Sebab kalau dia turun pakai tali belum tentu boleh bawa brader tu naik atas disebabkan saiz dan keadaan tali tu.

Disaat tu gua terfikir, mana pergi group-group brader tu? Takkan tak perasan kawan diorang jatuh?
Dan yang turun siapa? Fayad. Stranger yang diorang tak kenal.
Dah lah Fayad tu keding, kecik pulak tu kalau nak dibandingkan dengan brader-brader yang lain.

Ah, itu sekadar lintasan di fikiran gua masa tu. Yang penting, brader tu perlu diselamatkan.
Gua dengan Ina stay di atas bersama brader 2 orang yang jaga tali dan suluh mangsa dari atas.
Fayad dan sorang brader lagi turun bawah. Untuk cari jalan keluar supaya mangsa boleh mendaki semula.

And finally, lebih kurang 15 minit juga kot stuck kat situ. Akhirnya brader tu berjaya juga keluar dari gaung. Mujur tiada injuri atau kecederaan. Alhamdulillah.

Disini gua salute tabik spring pada Fayad, walaupun malam sebelum kitorang daki bukit itu dia kemalangan kecil, dan injured pada kaki kanan, tapi dia sanggup tolong brader yang jatuh tu. Dan dia punya injured jadi lagi teruk lepas tolong brader tu bila lutut kanan dia terhempap batu besar masa nak tolong brader tu naik atas.

Pada mulanya gua agak bising bila dia kata dia nak turun ke dalam gaung,

"Kau ni fayad, dah tahu injured nak turun jugak. Kang tak pasal-pasal kau turun, kau pulak yang tak boleh naik!"

tapi bila dia cakap ...

"Takpe Lynn, harini mungkin hari dia, esok lusa hari aku pulak.."

Aku terus terdiam. Betul juga apa yang Fayad cakap tu.

Lepas settle semua tu, kitorang take five. Gua check lebam kat lutut Fayad, makin teruk. Tapi dia cakap boleh lagi nak sampai atas ni. So... kitorang pun teruskan perjalanan. Masa tu dah pukul 6.30 a.m.

Cahaya matahari dah sedikit meninggi. So kitorang pun bergerak laju menuju puncak. (amboi dah macam lagu Akademi Fantasia pulak dah?)

Sesampai di puncak, awan masih gelap. Jam menunjukkan lebih kurang 6.45 a.m.

Cari port paling sesuai, lepak lima minit.

Dari jauh, gua nampak group AMC bersama Syiqin dan Hajar.

Kitorang pun kembali menjadi satu group dan snap-snap gambar tak hengat dunia!

Hehehe! Nah gambar, tapi tak banyak gambar gua pasai bukan camera gua. Aduduii..

Nice Candid Shot! Backlight.

Jaja, Ina and Fayad. 

Sunrise! Yay!

Syafiqah and Jaja.

That's us!
AMC-ians

Jom turun!

Muka teruja nak turun bawah.

Sekian, itu sahaja cerita dari pengalaman gua dan kawan-kawan menjadi penyelamat di saat genting sebegitu. Mujur ada sedikit ilmu dari Kadet Bomba dulu yang dapat diadaptasikan dalam waktu kecemasan macam ni. (walaupun takda benda sangat pun yang gua buat disitu kahkahkah!) tapi gua cukup seronok dapat berada dalam suasana macam tu. Pengalaman kateko!

By the way, baru gua tahu bukit broga ada tiga puncak ya?
Boleh cuba lagi next time! 

Bye! 


No comments: