Anjakan Paradigma

Seperti yang semua tahu, atau mungkin ada yang tak tahu. Gua adalah pelajar tingkatan 6, atau dikenali sebagai Pra-University Student.

Tikus Putih

Untuk pengetahuan kamu, kamu dan kamu. Sistem tingkatan 6 ini telah diolah oleh Majlis Peperiksaan Malaysia menjadi sistem Modular dan bukan lagi sistem Terminal macam orang dulu-dulu pakai.

What is sistem Modular?
Here it is. Sistem Modular ialah sistem sekolah yang menggunakan kaedah semester; iaitu selama setahun setengah yakni 3 semester (1 semester bersamaan 6 bulan). 

Kenapa aku bilang kami Tikus Putih?
Iya, kami adalah batch pertama yang menggunakan sistem ini. Jadi terdapat pelbagai masalah ataupun kekaburan peranan dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Kami hidup dalam kekelabuan. Bisa nggak lo hidup dalam kekelabuan? Perih bukan? Koq mungkin lo butuh petunjuk tuk kasi jelas? Gitu deh?

Rujukan? Aku akui memang susah sekali nak dapatkan terutamanya tentang format peperiksaan.
Perlu rujuk pada guru, yang juga mungkin masih dalam kekelabuan.

Itu tidak menjadi masalah kerana aku senang dengan sistem ini. Mungkin lebih memudahkan dan meringankan beban daripada sistem Terminal - melambakkan soalan yang telah diperap selama setahun setengah di bilik peperiksaan dan ... BOOM!! berperang dalam masa 3 jam. Itu sangat klise, adat peperiksaan gaya sekolah. Tapi aku dapat rasakan ianya bukan semudah sistem Modular ini.

Persoalannya disini bukan isu sistem Terminal atau Modular.

Aku menaip disini untuk bercerita tentang Anjakan Paradigma.

Iya, anjakan paradigma. Satu perubahan.
Selaras dengan perubahan sistem yang digunapakai ini, nah!
Aku pun perlu berubah.

Pernah nggak teman lo ngomong gini - disaat lo sedang serius lagi ngulangkaji pelajaran karena examination is around the corner? Cewah..

"Study smart aja dong, no need to work hard.. But work smart!"

Koq lo bisa aja work smart lantas dapatin result yang gempak kebaboom gitu?
Gampang sih lo bisa studi kayak gitu. Tapi lo nggak perlu ngomong gitu pada aku dong..

Kerana apa? Kerana aku tak pernah percaya pada istilah Study Smart sejak memasuki alam tingkatan 6 ini.. Which is, level kami sama dengan fast-track yang lain kot. Bukan mudah..

Macam mana budak-budak matriks belajar?
Macam tu juga gaya kami belajar.
Buku apa budak-budak matriks pakai?
Buku itu juga yang kami pakai.

Secara realitinya buku-buku rujukan aku juga kebanyakannya daripada buku-buku matrikulasi yang dijulang tinggi. Kerana apa? Kerana kononnya mereka warga terpilih, golongan intelek yang mendabik dada berdiri jauh lebih tinggi daripada kami. Walhal sama aja sebenarnya, tak usaha tak mungkin kemana.

Nampak tak?

Jadi, bila kawan-kawan kata begitu, apa yang mampu aku buat - senyum.

Mereka tak tahu, mereka tak duduk di fast-track.
Mungkin disebabkan kami berpakaian ala budak hingusan - yang baru kenal dunia,
Kami diperlekehkan.

Benda dah biasa terjadi, dah lali.

Selama dua semester (setahun) aku duduk di tingkatan 6 ni, aku tahu jalan yang aku pilih bukanlah semudah yang disangkakan walaupun sebelum masuk tingkatan 6 ni ramai yang sudah berpesan bahawa tingkatan 6 ini bukan mudah seperti yang dijangkakan.

Ooo, pakai baju sekolah - mudah? Tidak.

Aku telah buat beberapa eksperimentasi yang berisiko tinggi juga rasanya.

Tak perlu rasanya aku ceritakan disini, cukup aku katakan bahawa aku belajar daripada kesilapan aku yang lepas di semester 1 dan 2.

You have to work like very very very hard to get the place in University.
Aku bukannya orang senang, boleh beli satu tempat di institusi pengajian tinggi dengan wang. Jadi aku terpaksa berpenat lelah mengharungi jalan susah untuk bersaing dengan golongan intelek yang semakin berkembang.

Pada mereka yang sudah temui jalan mudah, biarkan. Itu rezeki mereka.

Sekarang (Oh iya lupa nak cakap, aku sedang cuti semester) semester terakhir aku kian menghampiri yakni my last semester.

This is my last part of uppersix life.

Aku perlukan anjakan paradigma.
Satu perubahan
Persiapan terakhir sebelum melangkah ke dunia yang lebih mencabar

Harap semuanya berjalan lancar.
Semoga aku tabah, kuat!

Dengan izin-Nya.

P/s: Tiap jalan yang pahit akan berakhir dengan sesuatu yang manis. Percayalah! Tuhan itu Maha Adil. *wink*

No comments: