Untuk Kawan Yang Sedang Kecewa

Untuk kawan yang sedang kecewa;
Bangkitlah, dalami puisi yang aku catat
Tuhan itu recana-Nya Maha Hebat.
Percayalah, hujung nanti ada berkat.

Untuk kawan yang sedang kecewa;
Dunia ini cuma penuh nikmat.
Tuhan tahu apa yang Dia buat.
Senyumlah penuh kudrat ..
Buang semua kata azimat.

Untuk kawan yang sedang kecewa;
Aku cuma harap bahu ini bisa terbang.
Agar ia bisa ada saat kau perlu.
Untuk esak tangis kamu yang tak berlagu.

Untuk kawan yang sedang kecewa;
Hati dan telinga ini milik Tuhan, sayang.
Dan ia juga bisa jadi milik kamu,
Guna bila kamu mahu dalam pilu..

Untuk kawan yang sedang kecewa;
Sedarlah, dunia ini indah.
Cinta itu cuma satu anugerah.
Usah kau resah gelisah,
Aku yakin kamu gagah lagi megah!

Dan untuk kawan yang sedang kecewa;
Berdirilah. Senyum walau dalam payah.
Kerna tiap titik kegagalan itu adalah ---
Satu garis permulaan yang indah!

Wahai kawan yang sedang kecewa!
Nanti bila kamu baca apa yang aku tulis,
Seka air mata dan esak tangis!
Senyum dan aku cuma mahu kau kata;
"Tenang, manusia memang ada yang bengis!"

Selamat malam,
Wahai kawan yang sedang kecewa;
Moga mimpi indah menyelimuti tidurmu.
Aku disini sentiasa ada, selalu.


- Di Kamar Yang Asing, 4.41 pagi, 26 Mac 2014

No comments: